Omelet med brune ris og peberfrugt

Kulhydrater er den hovedsagelig næring kroppen får sin energi fra. Men når det så er sagt er det vigtigt at man får de rigtige kulhydrater. Man skal have fat i de kulhydrater der er fiberrige, da det hjælper med at holde maven igang, så man får et godt fordøjelses-system og på den måde undgå oppustet mave, luft i maven, og mavesmerter. Brune ris er derfor den bedste kulhydrats-kilde efter min mening – de er super fiberrige, glutenfri og indeholder proteiner! Jeg har i sær oplevet at hvis jeg spiser for mange ‘forkerte’ kulhydrater som forarbejdet hvidt brød, pasta eller slik at jeg bliver vild oppustet og får vild meget luft i maven (og det ikke rart!) Jeg tænker det kan have noget at gøre med at jeg måske er en smule intolerant overfor gluten, for jeg oplever det samme når jeg spiser havregryn – som jo er en god fiberrig kulhydrats-kilde, men indeholder gluten. Men derfor er brune ris helt fantastiske og kan bruges på så mange forskellige måde har jeg fundet ud af! En af tingene er blandt andet til en lave en omelet der mætter meget mere end en omelet kun bestående af æg og mælk.

10312145_10203301981126529_1083417881_n

Ingredienser 

– 60 g brune ris
– 2 æg
– 1 dl mælk
– ½ peberfrugt

Sådan gør du 

Bland alle ingredienserne sammen og hæl massen på en stegepande. Massen er nok ikke helt stor nok til at fylde en hel pande, uden at blive meget tynd i så fald – så prøv evt. at samle den lidt på midten eller steg med en mindre pande. 😉 Vend den gerne lige hurtigt om på den anden side, så bliver den ekstra sprød. Top med basilikum og tomater f.eks.

Leave a comment